thumb

СДС издигна Елеонора Николова за кмет на Русе

В Две могили синята партия издига Драгомир Драганов

thumb

Христо Апостолов: Образователната инфраструктура ще бъде приоритет и през следващия мандат

Много често гражданите забравят какво е било и какво е в момента, но считам, че столицата се развива в много правилна...

thumb

Участие на Антон Койчев в "Свободна зона"

Вторник, 17 септември, 10 часа

Надежда Михайлова : Трябва да разберем, че ЕК и страните-членки на ЕС са съюзници на България, те не са опоненти или политически противници

09.12.2008

 

Надежда Михайлова, зам.-председател на Народното събрание и депутат от СДС

Водещ: Казвам добър вечер в студиото на обзорното предаване „Това е България" на Надежда Михайлова, заместник-председател на Народното събрание и депутат от СДС.
Надежда Михайлова: Добър вечер!
Водещ: Г-жа Михайлова, темата по спрените средства по програма ФАР продължава да е водеща и за българските политици и за обществото като цяло. Знаем, днес за визитата на Майкъл Лий. Вие се срещнахте със заместник-председателя на Европейската комисия Гюнтер Ферхойген и това също е било тема на вашите разговори. Какви са впечатленията ви от тази среща и какви са настроенията в ЕК спрямо България след спирането на средствата по програма ФАР?
Надежда Михайлова: Ще започна с това, че най-важното послание според мен е, че българите трябва да разберем, че ЕК и страните-членки на ЕС са съюзници на България. Те не са опоненти или политически противници. Защото България е страна-членка и за ЕС, в това число и за ЕК, която е изпълнителния орган. Те всички имат огромен интерес България просто да си свърши работата. Това, което стана ясно и което аз винаги съм очаквала да е така, че няма дясно и ляво, когато става въпрос за оценка в един доклад. Самият Гюнтер Ферхойген е представител на европейските социалисти. Аз като външен министър бяха представител на десницата. Нещо повече, заместник-председател на НЕП по това време. Все пак визите паднаха, независимо от това. По същия начин и сега, няма никакво значение дали има ляво или дясно мнозинство в Европарламента и нито ЕК, нито пък Европейският парламент се влияят от това кое правителство в коя държава е на власт. Мисля, че е напълно несъстоятелно. Нещо повече, дори е така унизително България да коментира оценките по този начин. Нещо повече, аз смятам, че това, към което трябва България да се насочи е да изправи, както се казва, поводите за тези критики. Защото не е тайна за никого, че проблемите, които сочи ЕК, са проблеми, които се виждат и от българските граждани и не са ни казали нещо изключително неочаквано. Напротив. За мен дори е странно, че правителството твърди, че е очаквало друга развръзка или друга оценка. Още повече, че очевидно сме дали достатъчно поводи, за да, независимо от декларираните намерения, те не са се увенчали засега с очакваните резултати.
Водещ: Стана ясно, че в това решение да не бъдат възстановени акредитациите на изпълнителните агенции по програма ФАР, не са взети предвид последните стъпки на правителството от лятото досега. Смятате ли, че имаме шансове все пак да възстановим доброто си име пред Европа?
Надежда Михайлова: Това много зависи от това какво точно ще направим. Защото и в оценките, и в това, което беше казано от Оли Рен, а впоследствие и от други представители на Комисията, включително и Майкъл Лий, говори за непрозрачност на търговете. Това е много сериозен аргумент за този негативен доклад. Нещо повече, Оли Рен в своето изказване на пресконференцията, която даде, говори за политическа намеса. И аз тука искам да кажа, че политическа намеса означава политическа корупция. Казано с две думи на хората, това означава, че правителството се меси в начина, по който се разпределят парите и ги насочва към фирми при непрозрачни търгове, които са близки до правителството. Това е политическа корупция. Значи, ако ние не решим този проблем, няма да си поправим името. И в това няма, бих казала, това не е липса на солидарност. Защото ако едно правителство не е солидарно със своите граждани, а е солидарно с онези,които присвояват парите, не може да очаква ЕК да бъде солидарна с кражбите. Тоест ако правителството има воля да поправи тези неща, ще възстановим името си. Иначе просто трябва да се смени друго правителство, което не е обвързано с корпоративни интереси. Което наистина да работи в полза на хората.
Водещ: Сега се връщате от една среща със специалния представител и координатор на Организацията на сигурност и сътрудничество в Европа по въпроса за трафика на хора Ева Бьоде. Преди минути, доколкото знам е била тази среща. Как мина? Какво обсъдихте?
Надежда Михайлова: Да, срещата мина много интересно. Присъстваше и посланикът на Финландия в България. Самата тя, както подчерта, не е като бивш финландски министър в България. Тя е като представител на ОССЕ по един много сериозен проблем и на Европа, на ЕС, бих казала и на света. Като България не прави изключение. Това е трафикът на хора. Знаете, че аз се ангажирах политически много с каузата за борбата срещу трафика на хора. В това число заявих и много сериозна позиция срещу узаконяването на проституцията в България. Тъй като по анализите и докладите от международните институции се сочи, че страни, които са легализирали проституцията, не само че тя, че не е намалял трафикът на хора, обратно, той се е увеличил. Особено що се касае до детската проституция, където каквото и да се узакони, винаги остава извън закона. И която е обект на огромно международно безпокойство. И в този ред на мисли, в този контекст, аз се срещнах с г-жа Бьоде и коментирахме много теми с възможности за превенция и с необходимостта от ефективна борба с престъпността и корупцията. Защото не е тайна за никого, че един от най-сериозните източници на нелегални пари, на мръсни пари, това е трафикът на хора. И не е случайно, че хората, които са ангажирани в трафика на хора, хвърлят огромен ресурс, за да може бизнесът им да върви, най-общо казано. Така че международната общност трябва да отговори адекватно и правовият свят трябва да отговори адекватно на това предизвикателство и е нормално да се търсят начини за подобряване работата в България. Защото през последните години става ясно, че България е не само транзитна страна, но включително и източник на трафик на хора. И тук, разбира се, отново се сблъскваме с познатите ни проблеми с валутното законодателство, с невъзможността да се приложат различните програми за защита на свидетеля. За недостатъчно, защото има, и това е може би основният акцент, че има разминаване между думите на официалните власти и на правителството. Те казват верните думи, но не правят верните неща, защото ако за едно нещо се говори е въпрос на държавен приоритет, но за него не се отпускат необходимите средства и ресурси. Примерно за тези убежища за момичета, които са били подложени на такова насилие. Или ако законодателството, съдебната система не е достатъчно ефективна в защита на техните права и възможността да бъдат защитени от предишните си насилници, тогава всъщност всичко остава само думи. Неотдавна аз заедно с главния прокурор Борис Велчев присъствахме заедно в Американското посолство на една видеоконференция, на която имаше и много представители на неправителствени организации. Една жена изнесе покъртителни данни точно за това, че държавата не е в състояние да окаже адекватна защита не само на момичетата, които са подложени на такова насилие, но в това число и на представители на неправителствения сектор, които се опитват от своя страна да ги защитят. Така че държавата просто трябва да си свърши работата.
Водещ: Свързваме името ви неразривно със СДС. На 7 декември се навършиха 19 години от създаването на СДС. Какво спечели и какво загуби синята партия за това време?
Надежда Михайлова: Най-важното нещо, което спечели, даже не бих казала синята партия, а България, е че СДС за тези 19 години успя да убеди обществото и да направи много сериозен принос за това България да бъде член на ЕС. Казвам „да убеди обществото", защото въпросът за пътя и това ли е пътя, беше преди години, знаете, един от важните въпроси в политиката ни. И ако днес, практически независимо от проблемите, които в момента срещаме с ЕС, а България е членка на ЕС, то е благодарение на управлението, което СДС имаше между 1997 и 2001 година, когато бяха направени важните реформи за България. Когато бяха взети решения в критични ситуации, които успяха да спечелят международното доверие и да убедят нашите сегашни вече съюзници, а тогава партньори от ЕС, че в България има политическа воля да се присъедини към Евросъюза и да изпълни необходимите критерии, за да бъде достоен член на ЕС. Затова може би и аз съм толкова емоционална по отношение на това, което се случва в момента в България, защото знам колко трудно се гради доверие и знам колко лесно се разрушава. И ако тези проблеми, с които в момента България се сблъсква и такова правителство, каквото България има в момента, тогава България никога нямаше да свали визите за своите граждани, защото знаете, че проблемът с визите е проблем на вътрешен ред и на сигурност. Проблем на контрол на границите, проблем на борба с организираната престъпност. И това, че ние сме получили оценката тогава, която се изразява в най-сериозният, бих казала исторически за България стъпка, не бих го нарекла жест, защото това не е жест. Това е извоювана победа. Ако това нещо се е случило, това е оценка за това, което ние направихме. И не бих искала да гледам как това се разпилява. Защото България оттук нататък и СДС, понеже въпросът ви беше конкретно за него, предстои да бъде, да продължи промените, защото членството в ЕС беше мечтата на родителите ни. Обаче начинът, по който ще членуваме в ЕС зависи от това, зависи дали децата ни ще останат да живеят в България.
Водещ: А каква е оценката ви за настоящото състояние на партията?
Надежда Михайлова: Бих казала, че доста критично. Защото ние сме в момента в една, във вътрешни избори. И ще кажа, че провеждането на вътрешни избори има и положителна, има и рискова, да я нарека, страна. Положителна, защото неминуемо активизира партията. Това са постоянни срещи на кандидатите за лидер на СДС по места. Това е една политическа активност, която е полезна винаги за всяка партия. Рискова, от гледна точка на това, че на мен ми се искаше обединение на апарата на СДС около един кандидат. Казвам на апарата не случайно защото първичните избори или вътрешните избори, са избори на апарата. Значи, нормално е апаратът да се обедини около една личност, която и да е тя. И тази личност наистина да поведе партията в сериозната политическа битка за спечелването на доверието вече отвъд апарата, на симпатизантите на СДС. Не е тайна за никого, че десницата се нуждае от ренесанс и се нуждае от способност да спечели отново умовете и сърцата на хората. А това не става с вътрешни партийни сражения. Това нещо става с отваряне към хората. Така че моят апел е бил и винаги ще бъде да се обедини партията около една личност, която, защото не може да има шест начина за спасяване на СДС. Нали има шест кандидата. Аз, за мен е много интересно кои са тези шест различия между тези шест кандидата. Не може и проблемът с това с кого ще се обединим, партнираме или каквото и да било, Бог знае вече какви думи се използват по този повод, да бъде лакмусът за това кой ще бъде лидерът на СДС. За мен най-важното е какво се предлага за развитието на политическата сила СДС. Защото за мен СДС, за да я има и за да се развива, трябва да продължи да бъде партия на промяната, на реформите, ако щете модерната партия на България. Ако тя остане само в миналото, което с всичките си бляскави моменти все пак е минало, тя няма да може да спечели сърцата на младите отново. А за мен това ще бъде наистина много тъжно.
Водещ: Как си обяснявате този голям интерес към лидерския пост в СДС? Шест кандидати наистина са много.
Надежда Михайлова: Радвам се, че към лидерския пост на СДС продължава да има такъв голям интерес. Защото това показва, че на СДС се възлагат надежди. Никой не иска да стане лидер на нещо, което смята, че няма да успее да просъществува, да се направи, отново да стъпи сериозно на политическата сцена. Така че това е добър знак. А колкото до това как ще се развива СДС оттук нататък, според СДС за да може да направи сериозна заявка за политическа алтернатива на сегашната тройна коалиция, СДС трябва да покаже нов и различен тип политическо поведение. Трябва да покаже много мъдрост. И в този смисъл хората се нуждая и от още нещо, което се отнася към началото на разговора ни. Трябва да покаже способност да работи в полза на обществото, а не в полза на един или друг корпоративен интерес. Аз не бих искала следващия лидер на СДС да дойде по силата на сделката на различни лобита, защото всеки знае, че сделката след това се заплаща по един или друг начин. А ние това нещо го виждаме нагледно с тройната коалиция и с това, което тя случи или не случи за България.
Водещ: Да.
Надежда Михайлова: Така че това е много важно.
Водещ: Стана ясно, че заради проблеми и противоречия в устава на СДС, вътрешните избори в партията може да бъдат отложени. Ще се състоят ли на 14 декември, както са планирани?
Надежда Михайлова: Аз не смятам, че те ще се отложат. Знам, че има някакви проблеми. Но знам също така, че ние имаме национален съвет във вторник. Между другото парламентарната група инициира този национален съвет, за да имаме още веднъж да дискутираме ако имаме някакви неизправности, те да бъдат навреме отстранени. Защото последното нещо, от което в момента СДС има нужда е някакъв скандал.
Водещ: Един последен въпрос и ще ви помоля за кратък отговор, тъй като наближават централните ни новини. Предстоят избори. Отново се заговори за обединение на десницата. Възможно ли е това обединение? Ако „да" - между кои политически сили и ще участва ли СДС в едно такова обединение?
Надежда Михайлова: Аз много ясно и конкретно искам да кажа, че партньорство... Дали ще се стигне до обединение, защото тази дума много се използва волно през последните месеци и години. Кой какво разбира под обединение, но аз смятам, че политическото партньорство между партиите-членки на ЕНП е задължително. Те трябва да бъдат в основата на изработването на управленската алтернатива на сегашното управление на България. Защото примерно се чуха гласове да бъде присъединена и „Атака" и аз искам да попитам онези, които в момента, за които в момента най-важната тема е да се спечелят изборите, какво правим след като ги спечелим с „Атака"? И как нашите сериозни идеологически различия с тях, ще се експонират в едно бъдещо управление? Няма ли това нещо по някакъв начин да бламира и така да постави сянка на съмнение, включително и на нашата политика през последните години. Така че трябва добре да се обмислят нещата. За мен е важно да се спечелят изборите, но много по-важно е на каква цена. Защото цената и разплащането идват след това.

 


Още по темата

thumb 20.09.2019

Участие на Антон Койчев в К...

21 септември, 20.00 часа

thumb 18.09.2019

Тони Симидчиева: Пловдив бе...

Националното ръководство този път реши наистина да ни чуе

thumb 18.09.2019

Христо Апостолов: Образоват...

Много често гражданите забравят какво е било и какво е в момента, н...

thumb 16.09.2019

Участие на Антон Койчев в "...

Вторник, 17 септември, 10 часа

thumb 11.09.2019

Емил Кабаиванов: Времето на...

За да бъде една успешна коалиция, тя трябва да бъде от политически ...

thumb 11.09.2019

Калин Костов: Държавата да ...

Свищов заслужава прозрачно компетентно управление, с мисъл и отгово...

thumb 10.09.2019

Участие на Емил Кабаиванов ...

10 септември, 19.30 часа

thumb 09.09.2019

Участие на Пламен Юруков в ...

Разговор за 9 септември

thumb 08.09.2019

Владимир Кисьов: Идва ли за...

Участие в "Свободна зона" по телевизия "Европа"

thumb 05.09.2019

Станимир Станчев: Изходът о...

Интервю за радио "Фокус"